Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 16 Octombrie 2018

Conditii incheiere conventii civile institutie publica

Raspuns oferit de Adina Popescu
Adina Popescu
consilier juridic

Intrebare: In ce conditii si cate contracte de antrepriza-prestari servicii se pot incheia cu o persoana fizica NEAUTORIZATA de catre o institutie publica?


Raspuns: Conventiile civile de prestari servicii sau conventiile civile incheiate de persoanele fizice neautorizate au caracter ocazional, intamplator. De exemplu, o persoana care raspunde la un chestionar in favoarea unei unitati care realizeaza diferite studii, si care-i ofera intervievatului o anumita suma pentru timpul pe care si l-a sacrificat, fara ca scopul primar al acestei actiuni sa-l constituie obtinerea de venituri.
Asadar, pot fi incheiate astfel de contracte/conventii in situatia in care persoana nu presteaza o activitate in calitate de profesionist, astfel cum este acesta definit in art. 3 din Codul civil (sunt considerati profesionişti toti cei care exploateaza o intreprindere. Constituie exploatarea unei intreprinderi exercitarea sistematica, de catre una sau mai multe persoane, a unei activitati organizate ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ) si nu intra sub incidenta prevederilor OUG 44/2008, privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare si ale prevederilor art.7 alin. (1) pct. 2, subpunctul 2.1 din Legea 571/2003– Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
In concluzie, apreciem ca o persoana fizica neautorizata poate incheia contracte civile de prestari servicii sau conventii civile pentru desfasurarea unor activitati care au un caracter ocazional, pur intamplator.
Este considerata activitate dependenta orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare. Astfel, potrivit prevederilor Codului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
Asadar, este esential ca activitatea ce se doreste a fi desfasurata sa nu poata fi reconsiderata ca fiind activitate dependenta, aceasta avand caracter pur intamplator (adica nu se incadreaza in activitatea de baza a unitatii).
Astfel, daca activitatea este intamplatoare si nu indeplineste niciunul dintre criteriile mentionate mai sus, apreciem ca se poate incheia o conventie civila. Daca insa activitatea se desfasoara de exemplu dupa un program (desfasurarea activitatilor intre orele 10.00 – 16.00 in locatia … in urmatoarele conditii …..) atunci va recomandam sa incheiati un contract individual de munca cu timp partial pe durata determinata, daca sunt indeplinite conditiile incheierii contractului pe durata determinata.
Atunci cand se incheie o conventie civila toate aspectele mentionate anterior trebuie negate, obiectul conventiei civile constand in obligatia de a face ceva si nu a de a presta succesiv o activitate zi de zi dupa un program de lucru.
Asa cum mentionati si dvs., temeiul legal pentru prestarea unei activitatii materiale sau intelectuale in afara contractului individual de munca il constituie art. 1851 si urmatoarele din Codul de procedura civila, aceste dispozitii neprevazand cate contracte de aceasta natura pot fi incheiate de o persoana juridica in calitate de beneficiar.
Avand in vedere specificul activitatii, apreciem ca, la nivelul unei institutii sau autoritati publice incheierea de contracte civile de prestari servicii poate fi realizata numai in conditiile si cu respectarea prevederilor OUG 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare si ale HG 925/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit acestor acte normative, operatorul economic reprezinta oricare furnizor de produse, prestator de servicii ori executant de lucrări - persoana fizica/juridica, de drept public sau privat, ori grup de astfel de persoane cu activitate in domeniul care ofera in mod licit pe piata produse, servicii si/sau executie de lucrari.
Astfel, in acest act normativ specific institutiilor si autoritatilor publice, in categoria operatorului economic, respectiv a posibilului contractant, este inclusa si persoana fizica. Asadar, poate avea calitatea de contractant oricare persoana fizica sau juridica, de drept privat, romana sau straina careia in calitate de:
• furnizor,
• executant, sau
• prestator,
i s-a atribuit un contract de achizitie publica.

In concluzie, apreciem ca o institutie sau autoritatea publica poate incheia contracte civile de prestari servicii sau conventii civile cu persoane fizice, doar cu respectarea prevederilor legale mentionate anterior, nefiind limitata la un anumit numar.
valabil la 25 Oct 2013

Newsletter PortalInstitutiiPublice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalInstitutiiPublice.ro si primesti cadou Raportul special "Control si preventie in unitatile bugetare"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Articole similare

x