X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 19 Ianuarie 2018

Functionar public. Acordare sporuri fara baza legala

Raspuns oferit de Adina Popescu
Adina Popescu
consilier juridic

Intrebare: Cum se califica fapta un functionar public care si-a acordat un spor de indemnizatie de conducere ca sef birou , fara baza legala.


Raspuns: Potrivit prevederilor art. 75 din Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incalcarea de catre functionarii publici, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala, dupa caz.
Totodata, potrivit prevederilor art. 77 din lege incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica prevazute de lege constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acestora. In acest sens, legea stabileste ca sunt abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
c) absente nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea in mod repetat a programului de lucru;
e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor cu acest caracter;
g) manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea;
h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu caracter politic;
i) refuzul de a indeplini atributiile de serviciu;
j) incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege pentru functionarii publici;
k) alte fapte prevazute ca abateri disciplinare in actele normative din domeniul functiei publice si functionarilor publici.
Astfel, pentru a constata abaterile disciplinare, la nivelul autoritatii trebuie derulata procedura cercetarii disciplinare prelabile, in urma careia  se poate determina in ce masura fapta functionarului public intra sub incidenta prevederilor art. 77 din lege si poate fi incadrata ca fiind abatere disciplinara. La individualizarea sanctiunii disciplinare trebuie sa se tina seama de cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta in antecedentele acestuia a altor sanctiuni disciplinare care nu au fost radiate in conditiile legii.
De asemenea, fapta mentionata de dvs. poate intra si sub incidenta prevederilor Codului penal, in speta a prevederilor art. 248 cu privire la abuzul in serviciu contra intereselor publice, care este  definit ca fiind „fapta functionarului public, care, in exercitiul atributiilor sale de serviciu, cu stiinta, nu indeplineste un act ori il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o tulburare insemnata bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte unitati din cele la care se refera art.145 sau o paguba patrimoniului acesteia.. si ale  art. 215^1 referitoare la delapidare, aceasta fiind definita ca insusirea, folosirea sau traficarea, de catre un functionar, in interesul sau ori pentru altul, de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestioneaza sau le administreaza.... In aceasta situatie, angajatorul poate lua decizia depunerii unei plangeri penale, in conditiile legii, indreptata impotriva functionarului public in cauza.
Asadar, in functie de decizia luata la nivelul angajatorului, apreciem ca poate fi sesizata Comisia de disciplina, precum si, dupa caz, organele de cercetare penala. In acest caz, devin incidente si prevederile art. 77 alin. (6) din lege, potrivit carora in cazul in care fapta functionarului public a fost sesizata ca abatere disciplinara si ca infractiune, procedura angajarii raspunderii disciplinare se suspenda pana la dispunerea neinceperii urmaririi penale, scoaterii de sub urmarire penala ori incetarii urmaririi penale sau pana la data la care instanta judecatoreasca dispune achitarea sau incetarea procesului penal.
valabil la 22 Oct 2013

Newsletter PortalInstitutiiPublice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalInstitutiiPublice.ro si primesti cadou Raportul special "Control si preventie in unitatile bugetare"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


Articole similare

Ian202015

Promovare personal contractual primarie

de Adina Popescu valabil la 20 Ian 2015
Nov232014

Schimbare functie. Act aditional. Concurs

de Portal Institutii Publice valabil la 23 Nov 2014
Feb272014

Cumul pensie cu salariu. Regula CIM nedeterminat

de Adina Popescu valabil la 27 Feb 2014
Feb222013

Concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor

de Gabriela Dita valabil la 22 Feb 2013
x