X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 22 Ianuarie 2018

Proiect de lege privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici

Raspuns oferit de Portal Institutii Publice
Portal Institutii Publice
contabil
In sedinta Guvernului din data de 11.10.2017 a fost supus aprobarii proiectul de Hotarare a Guvernului pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, forma acestui proiect fiind accesbila la urmatoarea adresa: http://sgg.gov.ro/new/wp-content/uploads/2017/10/HG-13.pdf

Pentru eficientizarea organizarii si desfasurarii concursurilor, precum si pentru a raspunde in mod corespunzator nevoilor tuturor partilor interesate, prin masurile promovate se propun, conform informatiilor din Nota de fundamentare aferenta proiectului de act normativ, urmatoarele: 
- se extinde posibilitatea de desfasurare a concursului/a probelor de concurs si in alte locatii decat sediul autoritatii sau institutiei organizatoare a concursului (cu armonizarea tuturor celorlalte dispozitii corespondente);
- Se introduce in bibliografia, in mod obligatoriu si Constitutia Romaniei;
- Se actualizeaza si clarifica regulile privind constituirea comisiilor de concurs si a comisiilor de solutionare a contestatiilor, respectiv:
(i) se elimina regula desemnarii secretarilor de comisii din randul functionarilor publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice organizatoare a concursului, din cadrul compartimentelor de resurse umane sau a celor cu atributii in acest domeniu prevazute in fisa postului;
(ii) se introduce obligatia solicitarii/exprimarii acordului conducatorilor institutiei publice in cadrul careia isi desfasoara activitatea functionarul public pentru desemnarea ca membru in cadrul comisiei de concurs in conditiile art. 29 din hotarare; 
(iii) se introduce obligatia ca pentru concursurile organizate in vederea ocuparii functiilor publice de executie, cel putin 2 dintre membrii comisiei de concurs, respectiv ai comisiei de solutionare a contestatiilor sa detina acelasi grad profesional cu gradul profesional al functiei publice pentru care se organizeaza concursul;
(iv) se introduce posibilitatea ca in cazul in care se solicita competente specifice in domeniul tehnologiei informatiei, limbi straine, limbi ale minoritatilor nationale ori alte competente specifice, acestea sa poata fi dovedite de catre candidati inclusiv prin documente emise in conditiile legii, potrivit standardului sau nivelului solicitat in anuntul de concurs sau se testeaza prin proba suplimentara; 
(v) se detaliaza, in scop de standardizare, organizarea si desfasurarea probei suplimentare, acolo unde aceasta se justifica;

- Se actualizeaza si se completeaza regulile privind publicitatea concursului:
(i) se stabilesc informatiile ce vor fi cuprinse in mod obligatoriu in anuntul privind concursul publicat in Monitorul Oficial al Romaniei si in presa scrisa;
(ii) se completeaza informatiile ce vor fi cuprinse in mod obligatoriu in anuntul afisat la sediul autoritatii sau institutiei publice organizatoare si pe pagina de internet a acesteia;

- Se abroga prevederea conform careia pentru participarea la lucrarile comisiei de concurs, precum si la cele ale comisiei de solutionare a contestatiilor, membrii acestora si secretarul ”au dreptul la o indemnizatie reprezentand 1% din salariul de baza, stabilit conform legii” si se stabileste ca, in scopul mentionat, acestia ”au dreptul la o indemnizatie reprezentand 10% din salariul minim pe economie in plata”;
- Se modifica dispozitiile privind constituirea dosarului de concurs, in sensul:
(i) solicitarii exclusiv a unor copii ale documentelor originale, legalizate sau insotite de documentele originale pentru a fi certificate pentru conformitatea cu originalul de catre secretarul comisiei de concurs;
(ii) armonizarii cu prevederile OUG nr. 41/2016 in ceea ce priveste transmiterea copiei actului de identitate, solicitarii informatiilor privind cazierul judiciar si punerii la dispozitia candidatilor, in format electronic, a formularului de inscriere la concurs;
(iii) introducerii unui curriculum vitae al candidatului in formatul stabilit prin HG nr.1021/2004 pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae;

- Se actualizeaza regulile privind activitatea comisiilor de concurs si a comisiilor de solutionare a contestatiilor si modalitatea de luare a deciziilor, inclusiv in calitate de organ colegial:
(i) se introduce dispozitia conform careia la selectia dosarelor, in situatia in care intre membrii comisiei de concurs sau, dupa caz, ai comisiei de solutionare a contestatiilor, exista diferente de opinie ce nu au putut fi solutionate de comun acord, dosarul va fi declarat admis sau respins in functie de opinia majoritara, consemnata conform fiselor individuale ale acestora, membrul comisiei de concurs care nu este de acord cu opinia majoritara avand obligatia formularii unei opinii separate, motivate, care se consemneaza in fisa individuala; 
(ii) se introduce dispozitia conform careia, in cazul in care proba scrisa consta si in rezolvarea unor teste-grila, intrebarile pot fi formulate si anuntate pe pagina de internet si avizierul autoritatii sau institutiei publice organizatoare, anterior probei scrise, cu conditia ca numarul acestora sa fie de cel putin trei ori mai mare decat numarul intrebarilor ce urmeaza a fi stabilit pentru fiecare test-grila;
(iii) se introduce dispozitia conform careia, pentru concursurile in competenta sa de organizare, Agentia Nationala a Functionarilor Publici constituie o baza de date cu subiecte de tip test-grila din care reprezentantul Agentiei in comisiile de concurs extrage variantele de subiecte, pentru care punctajul maxim stabilit este de 30% din punctajul maxim al probei scrise;
(iv) se introduce dispozitia conform careia un candidat poate elabora lucrarea in cadrul probei scrise pentru o singura functie publica, in situatia in care persoana a fost admisa la selectia dosarelor la concursul pentru doua sau mai multe functii publice, programat a se desfasura in aceeasi zi si la aceeasi ora, aceasta avand obligatia de a opta pentru functia publica pentru care doreste sa sustina proba scrisa, la apelul nominal al candidatilor;
(v) se introduce un model standard de borderou de predare a lucrarilor;
(vi) se stabileste ca in situatia in care, la corectarea lucrarilor in cadrul probei scrise, pentru o lucrare se inregistreaza diferente mai mari de 10 puncte intre punctajele acordate de membrii comisiei de concurs, lucrarea se recorecteaza de catre toti membrii acesteia o singura data, in cazul mentinerii diferentei si dupa recorectare punctajul final va fi calculat ca medie aritmetica a punctajelor acordate de membrii comisiei de concurs, iar membrul comisiei de concurs care a acordat cel mai mic, respectiv cel mai mare punctaj are obligatia motivarii punctajul acordat, detaliat pe baremul de corectare, in fisa individuala;
(vii) se elimina obligatia ca, in situatia constatarii necesitatii amanarii concursului, autoritatea sau institutia publica organizatoare a concursului sa anunte modificarile ”prin aceleasi mijloace de informare”;
(viii) se reglementeaza situatia neprezentarii candidatului declarat admis in vederea numirii, la data stabilita, prin introducerea posibilitatii de notificare si, respectiv, numire, a urmatorului candidat de pe lista, daca acesta a indeplinit obligatia obtinerii punctajului minim prevazut de lege pentru a fi declarat admis;

- Se actualizeaza modalitatea de aducere la cunostinta candidatilor a rezultatelor obtinute la probele concursurilor la care acestia au participat, corelativ cu extinderea posibilitatii de afisare a rezultatelor probelor de concurs si in locatiile de desfasurare, altele decat sediul autoritatii sau institutiei organizatoare a concursului si completarea prin introducerea obligatiei de publicare a rezultatelor selectarii dosarelor si pe pagina de internet, la o sectiune special creata in acest scop, daca autoritatea sau institutia publica are pagina de internet;
- Se actualizeaza si completeaza dispozitiile referitoare la modificarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici debutanti, in sensul ca aceasta va putea avea loc prin delegare si mutare in cadrul altui compartiment ori altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice, in conditiile legii (cu efectele aferente asupra evaluarii la finalul perioadei de stagiu);
- Se actualizeaza si completeaza dispozitiile referitoare la evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici:
(i) se stabileste ca poate avea calitatea de evaluator, prin exceptie si ”persoana care coordoneaza activitatea respectivului functionar public, potrivit actelor administrative emise in acest sens”;
(ii) se reglementeaza situatia in care evaluatorul se afla in imposibilitatea de drept sau de fapt de a realiza efectiv evaluarea -  in aceasta situatie calitatea de evaluator revine persoanei care are calitatea de contrasemnatar al raportului de evaluare la data incetarii, suspendarii sau modificarii in conditiile legii a raportului de serviciu sau, dupa caz, a raportului de munca al evaluatorului, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art.118 alin.(2). Calificativul acordat se va lua in considerare la evaluarea anuala a performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici;
(iii) se reglementeaza situatia in care, in cadrul etapei interviului functionarul public evaluat refuza sa semneze raportul de evaluare - acest aspect se va consemna intr-un proces verbal intocmit de catre evaluator si semnat de catre acesta si un martor, refuzul functionarului public evaluat de a semna raportul de evaluare neimpiedicand producerea efectelor juridice ale raportului de evaluare; (iv) se dispune ca in situatia in care instanta dispune refacerea evaluarii performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici, iar evaluatorul care a realizat procesul de evaluare ce urmeaza a fi refacut nu isi mai desfasoara activitatea in functia care i-a acordat aceasta calitate, evaluator este conducatorul autoritatii sau institutiei publice care are obligatia punerii in executare a hotararii judecatoresti definitive ori persoana desemnata prin act administrativ de catre acesta;

- In ceea ce priveste promovarea:
(i) se elimina dispozitia privind periodicitatea anuala a organizarii concursului de promovare in grad profesional;
(ii) se elimina obligatia de avizare a transformarii postului candidatilor declarati admisi la concursul de promovare;
(iii) se instituie explicit posibilitatea functionarilor publici de conducere de a promova intr-o functie publica de conducere vacanta de nivel superior, pe baza de examen sau concurs;
(iv) se modifica dispozitiile privind constituirea dosarului de concurs sau examen prin inlocuirea sintagmei ”copiile diplomelor de studii si ale altor acte care atesta efectuarea unor specializari” cu sintagma ”copii ale diplomelor de studii, certificate si alte documente care atesta efectuarea unor specializari si perfectionari” si armonizarea cu prevederile OUG nr. 41/2016 in ceea ce priveste solicitarea informatiilor privind cazierul administrativ;

- in ceea ce priveste aspectele administrative cu privire la calculul si incadrarea in termenele procedurale, se instituie regula raportarii la dispozitiile art.181 din Legea nr.134/2010 privind Codul de procedura civila, se clarifica situatia dosarelor de concurs depuse la oficiul postal, la un serviciu de curierat rapid ori la un serviciu specializat de comunicare si se dispune ca modalitatea de comunicare prin intermediul faxului sau postei electronice este permisa cu respectarea procedurilor legale aplicabile, in 9 activitatea membrilor comisiilor de concurs si ai comisiilor de solutionare a contestatiilor, precum si a secretarilor acestora.
- Se reglementeaza la nivel primar formatul standard al adeverintei care dovedeste vechimea in munca si in specialitate.

Pentru integrarea aspectelor reglementate, se introduce o noua anexa cu modelul standard al borderoului de predare a lucrarilor, o anexa cu un nou model standard al formularului de inscriere la concurs, precum si o anexa care cuprinde formatul standard al adeverintei de vechime. 
 
Important!
Concursurile de recrutare si promovare pentru care a fost demarata procedura de organizare si desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se desfasoara in continuare cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 611/2008 privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare la data demararii procedurii de organizare si desfasurare.
 
Atentie! Pentru a produce efecte juridice acest proiect de act normativ trebuie sa intre in vigoare, fiind necesara publicarea in Monitorul oficial al Romaniei, Partea I. 

 
12 Oct 2017

Newsletter PortalInstitutiiPublice.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalInstitutiiPublice.ro si primesti cadou Raportul special "Control si preventie in unitatile bugetare"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare


x