Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
Soft Legislativ Legis PLUS Business. Aveti la dispozitie toata baza de date legislativa din Monitorul Oficial plus sute de modele de contracte, cereri si acte, alaturi de toate Codurile din Romania si legislatia europeana la zi!
Portal actualizat la 29 Aprilie 2025 Un produs marca Rentrop&Straton

Decontare cheltuieli. Inregistrarea sumelor datorate

Raspuns oferit de Irina Dumitrescu
Irina Dumitrescu

Intrebare:


Exista contract incheiat si factura emisa pe numele scolii pentru cursuri de formare profesionala director de risc (500 lei). Persoana a achitat crsul din contul personal. Baza legala pentru cheltuiala este Legea 1/2011 art. 104 litera b). Persoana poate recupera suma de bani pentru cursul respectiv din bugetul scolii, stiind ca suma de bani exista in buget la 20.13 pregatire profesionala? Care sunt inregistrarile contabile si ce documente trebuie intocmite in cazul in care persoana primeste banii?


 


Raspuns:
La alin. (3) si (4) art. 14 din Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca:
 
„(3) Nicio cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) si nici nu poate fi angajata si efectuata din aceste bugete daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala.
(4) Nicio cheltuiala din fonduri publice locale nu poate fi angajata, ordonantata si platita daca nu este aprobata, potrivit legii, si daca nu are prevederi bugetare si surse de finantare.”
 
Totodata, la art. 24 alin. (2) din legea mentionata mai sus, se prevede ca:
 
„Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor din fonduri publice locale se aproba de ordonatorul de credite, iar plata acestora se efectueaza de catre contabil, cu exceptia prevederilor art. 54 alin. (7).”
 
Avand in vedere prevederile de mai sus, rezulta ca institutia publica poate plati persoanei care a achitat contravaloarea cursului daca ordonatorul de credite a aprobat initial cheltuiala respectiva.
 
In situatia in care sunt indeplinite conditiile de mai sus, iar persoana face dovada ca a achitat cursul (de exemplu, copie extras de cont bancar), inregistrarile contabile sunt urmatoarele:
 
1. Inregistrarea sumelor datorate persoanei care a achitat cursul:
 
628 ”Alte cheltuieli cu serviciile = 4281 ”Alte datorii in legatura cu 
        executate de terti”                                   personalul”
 
2. Stingerea datoriei:
 
4281 ”Alte datorii in legatura = 5311 ”Casa in lei”
             cu personalul”             (7702 ”Finantarea de la bugetele locale”, 5xx „Conturi de disponibil”)
 
Documentele care se intocmesc pentru decontarea cheltuielii de mai sus sunt aceleasi documente care se intocmesc in mod obisnuit pentru decontarea unei cheltuieli din fonduri publice, respectiv:
 
1. Documentele intocmite in baza Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.792/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
2. „Ordin de plata” in situatia in care decontarea se efectueaza prin contul de banca sau „Dispozitie de plata” in cazul in care decontarea se efectueaza prin casierie. 
valabil la 14 Iun 2014

Intrebari similare din categoria Contabilitate

Apr112025

Cheltuielile cu racordarea la utilitati

de Florentina Buzea valabil la 11 Apr 2025
Intrebare: Conform Ordinului 1917/12.12.2005 in cazul cheltuielilor efectuate de utilizatori pentru racordarea la reteaua electrica, reteaua de apa, gaze sau alte utilitati, daca in contractele de racordare se prevede plata unor sume pentru racordarea la retelele respective,reprezinta active fixe necorporale de natura drepturilor de utilizare si se inregistreaza in contul 205 Institutia publica a facut ...
Apr142025

Inregistrari contabile mijloc fix si obiecte de inventar

de Florentina Buzea valabil la 14 Apr 2025
Intrebare: In cadrul unitatii noastre a fost inregistrat un mijloc fix (container in contul 213), cu o valoare de 10.000 lei si pana in prezent valoarea amortizarii este de 4.000 lei. In inventarul completului exista si mobilier care a fost scos din complet. Cum inregistrez intrarea obiectelor de inventar dar si a mijlocului fix cu valoarea diminuata, intrucat obiectele de inventar sunt la valoare de 4.000 ...
Apr042025

Inregistrare dobanzi, penalitati si cheltuieli de judecata

de Florentina Buzea valabil la 04 Apr 2025
Intrebare: Avem un numar de debitori care, prin hotarare judecatoreasca, urmeaza sa restituie sumele sau, dupa caz, acestea vor fi recuperate de executori. Intrebarea este daca penalitatile si cheltuielile de judecata calculate de executori, intra in contul de plati efectutate in ani precedenti si recuperate in anul curent, asa cum se intampla cu debitele care provin din ani precedenti. Mentionez ca ...
Mar092025

Decontare ochelari

de Florentina Buzea valabil la 09 Mar 2025
Intrebare: Va rog raspuns la o intrebare legata de decontarea dispozitivelor de corectie speciale in cadrul institutiei publice. In data de 07.02.2025 a fost primita o adresa din partea unui angajat in care se solicita decontarea dispozitivelor de corectie speciale in baza consultului de la oftalmologie (18.12.2024) si a facturii fiscale (19.12.2024), cu mentiunea ca in termen de 15 zile daca nu ii viram ...
Mar092025

Drepturi decontare ochelari, obtinute prin hotarare judecatoreasca

de Florentina Buzea valabil la 09 Mar 2025
Intrebare: A fost castigat dreptul in instanta al unui angajat ca institutia sa ii plateasca c/v cheltuielilor efectuate pentru achizitionarea dipozitivelor speciale de corectie (ochelari de vedere). Conform art. VIII din OUG 156/30.12.2024 efectuarea platilor sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti definitive avand ca obiect acordarea unor drepturi salariale stabilite in favoarea personalului, ...
Feb272025

Monografie contabila amenzi, penalitati si cheltuieli judecatoresti

de Florentina Buzea valabil la 27 Feb 2025
Intrebare: Aspecte specifice privind inregistrarea in evidentele financiar-contabile a sumelor provenind din amenzi, penalitati si cheltuieli judecatoresti si plata acestora. Este vorba despre o primarie.
x