Modificare CIM in unitate administratie publica locala
Raspuns oferit de Portal Institutii Publice
contabil
Intrebare: La nivelul institutiei avem angajati un numar de 4 persoane pe functia contractuala de casier in cadrul unui birou care se ocupa cu incasare taxe utilaje trafic greu, taxe piata, etc. Incepand cu data de 15.08.2016, taxa trafic greu urmeaza a fi depusa de detinatorii de utilaje la casieria institutiei sau desfiintata in urma unei Hotarari a Consiliului local. Din cadrul altor doua birouri care fac parte din institutie exista solicitare pentru desfasurarea activitatii de incasare taxe si impozite locale si chirii pentru contracte de concesionare a spatiilor din piete sau alte locuri publice.
Va rog sa/mi precizati daca exista prevederi legale si care sunt pasii care trebuie urmati pentru delegarea acestor persoane in cadrul locurile de munca care solicita desfasurarea activitatii de incasare taxe si impozite locale si chirii pentru contracte de concesionare a spatiilor din piete sau alte locuri publice si ulterior mutarea acestora odata cu modificarea structurii organizatorice.
Raspuns: Locul muncii poate fi determinat sau concretizat intr-o sectie/atelier/birou/serviciu/etc, fiind astfel sinonim cu notiunea de post. Astfel, art. 42 alin. (1) din Codul muncii, republicat prevede ca locul muncii poate fi modificat unilateral de catre angajator prin delegarea sau detasarea salariatului intr-un alt loc de munca decat cel prevazut in contractul individual de munca.
Conform art. 43 din Codul muncii, republicat, delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca. Totodata, art. 44 alin. (1) din Codul muncii, republicat, prevede ca delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni si se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului. Refuzul salariatului de prelungire a delegarii nu poate constitui motiv pentru sanctionarea disciplinara a acestuia.
In speta se precizeaza se doreste mutarea acestei persoane in interiorul aceleiasi enitati in cadrul unui alt birou, fara alte specificatii in privinta felului muncii desfasurate in noul birou de catre salariat, sau a atributiilor specifice compartimentelor vizate, de natura sa afecteze activitatea desfasurata de salariat. Daca aveti in vedere modificarea temporara a felului muncii in cadrul aceluiasi angajator si deci a modificarii atributiilor salariatului, aceasta se poate dispune in conditiile art. 48 din Codul muncii, republicat, potrivit caruia angajatorul poate modifica temporar locul si felul muncii, fara consimtamantul salariatului, in cazul unor situatii de forta majora, cu titlu de sanctiune disciplinara sau ca masura de protectie a salariatului, in cazurile si in conditiile prevazute de prezentul cod. Toate aceste dispozitii legale de exceptie au caracter imperativ, prin urmare, modificarea temporara a felului muncii poate fi dispusa numai cu respectarea acestor prevederi legale.
Daca in unitate nu se regaseste in niciunul din aceste cazuri, atunci modificarea felului muncii va putea fi realizata numai printr-o modificare definitiva a CIM in privinta felului muncii, adica prin incheierea unui act aditional la contractul de munca al salariatului in cauza, deci prin acordul salariatului in cauza. Intr-o atare situatie, dupa incheierea unui act aditional pe functia din cadrul noului birou, revenirea pe postul anterior se va putea realiza printr-un nou acord al salariatului, deci prin incheierea unui nou act aditional de modificare a felului muncii. Trebuie insa sa aveti in vedere ca faptul ca fara acordul salariatului, nu se va mai putea reveni pe pozitia detinuta anterior modificarii CIM.