Modificari in gestionarea fondurilor nerambursabile in institutiile publice
Raspuns oferit de Portal Institutii Publicecontabil
Modificari legislative in sensul simplificarii conditiilor de implementare a proiectelor derulate de catre autoritati si institutii publice finantate din fonduri europene
In sedinta de Guvern din data de 10 noiembrie 2016 executivul a aprobat Ordonanta de Urgenta privind modificarea si completarea O.U.G. nr. 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020.
Avand in vedere:
- Blocajele la nivel de plati intampinate pentru perioada de programare 2007 – 2013
- Procedura dificila de a gestiona creditele de angajament si bugetare intre ordonatorii principali de credite
- Imposibilitatea de a urmari in timp real, din punctul de vedere al autoritatilor de management si a ministerului de finante, derularea implementarii proiectelor de catre institutiile publice
- Imposibilitatea de a previziona corect sarcina bugetara lunara
- Nivelul dobanzilor si penalitatilor platite pentru imprumuturile din varsaminte din privatizare efectuate in vederea asigurarii sumelor necesare platilor curente
Guvernul a considerat necesara o noua abordare a circuitului fluxurilor financiare necesare derularii proiectelor cu finantare externa nerambursabila.
In acest context, actul normativ adapteaza pe de o parte cadrul financiar aplicabil proiectelor finantate din Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European, Fondul de Coeziune si Fondul de Ajutor European Destinat Celor Mai Defavorizate Persoane, in vederea efectuarii platilor in valuta de catre autoritatile de management, pentru a onora acordurile de finantare cu entitatile gestionare ale Fondului de Fonduri, iar pe de alta parte simplifica conditiile de implementare a proiectelor care presupun participarea unor autoritati publice si institutii, ordonatori de credite secundari sau tertiari din subordinea sau coordonarea acestora, cu scopul fluidizarii si eficientizarii fluxurilor financiare si a conditiilor de finantare si rambursare.
Principalele schimbari aduse vizeaza intarirea disciplinei financiare la nivelul beneficiarilor institutii publice prin introducerea mecanismului cererii de plata si pentru institutiile publice, care va permite monitorizarea in timp real a implementarii proiectelor si va permite solicitarea la rambursare de la Comisia Europeana a sumelor cheltuite foarte rapid, scurtand etapele de la cheltuirea banului public pana la rambursarea de catre Comisia Europeana a contravalorii sumelor din fonduri externe nerambursabile, asigurand un cash flow imbunatatit pentru bugetul statului.
Totodata, in conformitate cu dispozitiile art. 9 din OUG nr. 119/1999, entitatile publice, prin conducatorii acestora, au obligatia de a organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor in cadrul compartimentului contabil, iar conducatorii entitatilor publice au obligatia sa stabileasca proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale.
Luand in considerare ca sistemul de gestiune si control existent la nivelul AM-urilor este auditat si acreditat, controlul financiar preventiv si auditul fiind activitati incluse in procedurile suspuse verificarii si acreditarii, modul de desfasurare si organizare trebuie realizat in conformitate cu cerintele regulamentului si a actelor delegate adoptate de Comisie.
Prin urmare, autoritatile de management si autoritatea de certificare, in aplicarea art. 9 din OUG nr. 119/1999, organizeaza aceasta activitate, prin proceduri uniforme, cu respectarea principiului segregarii functiilor si a cerintelor legale in vigoare
Conform declaratiilor domnului Dragos-Cristian Dinu, ministrul fondurilor europene, ”Modificarea ordonantei de astazi permite autoritatilor de management care incheie acorduri pentru instrumente financiare sa gestioneze si sa efectueze plati in euro conform angajamentelor asumate si, de asemenea, institutiilor aflate in subordinea si/sau coordonarea altor institutii (ordonatori secundari sau tertiari de credite) sa gestioneze in mod direct componente ale proiectelor, in acord cu prevederile cererii de finantare, fara a impune obligativitatea existentei unui parteneriat”.
Articole similare
Nov172016
Noutati in domeniul managementului spitalicesc
de Portal Institutii Publice
17 Nov 2016
Mai212015
Regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice
de Portal Institutii Publice
21 Mai 2015
Nov182013
E oficial! Burse pentru medicii rezidenti si salarii mai mari pentru profesori debutanti
de Portal Institutii Publice
18 Nov 2013