Noutati legislative 2023
Raspuns oferit de Portal Institutii Publicecontabil
OUG 168/2022, reglementaza, in principal, urmatoarele:
- majorarea salariilor de baza cu 10% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, fara a se depasi valoarea nominala pentru anul 2022, stabilita potrivit anexelor la Legea-cadru 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare;
- mentinerea:
Angajarile in sectorul bugetar, pentru personalul contractual, se realizeaza potrivit HG 1336/2022, acest ultim act normativ abrogand dispozitiile HG 286/2011 si ale HG 497/2010.
Noutatile vizeaza:
• introducerea posibilitatii de contestare a rezultatului selectiei dosarelor la concursul de angajare;
• introducerea responsabilitatii personale individuale a membrilor comisiei fata de respectarea
confidentialitatii subiectelor propuse;
• interviul se poate inregistra si audio/video la solicitarea membrilor comisiei de concurs, cu aprobarea presedintelui comisiei. Inregistrarea video este permisa numai cu acordul scris al candidatilor, obtinut in prealabil, cu respectarea datelor cu caracter personal;
• se acorda membrilor si secretarilor comisiei de concurs si ai comisiei de solutionare a contestatiilorau dreptul la o indemnizatie reprezentand 10% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata;
• este reglementata modalitatea de ocupare, pe perioada determinata, a posturilor contractuale in afara organigramei, aferente gestionarii si implementarii proiectelor cu finantare din fonduri europene nerambursabile si a celor aferente gestionarii si implementarii Planului National de Redresare si Rezilienta, sens in care se propune ca aceste posturi sa se ocupe similar cu ocuparea posturilor temporar vacante, luand in considerare faptul ca incheierea contractelor individuale de munca se realizeaza pe perioada determinata.
De asemenea, din anul 2023 dispozitiile art. 506 din Codul administrativ referitoare la transfer sunt din nou incidente in forma prevazuta in acest act normativ, fara modificarile aduse prin art. I din OUG 116/2022.
Un alt act normativ cu relevanta deosebita in sectorul bugetar este Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea OUG 57/2019 privind Codul administrativ, act ce stabileste reguli noi, in principal, in ceea ce priveste:
Totodata, la art. 619 din Codul administrativ se prevede ca pentru implementarea dispozitiilor prevazute la art. 467 alin. (3) lit. a) din acelasi act normativ, respectiv pentru etapa de recrutare care consta in verificarea cunostintelor generale si competentelor generale necesare ocuparii unei functii publice, realizata prin concurs national, se instituie un proiect – pilot de organizare a concursului de ocupare a unor functii publice vacante, care urmeaza sa se deruleze de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 619 alin. (10) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare (data intrarii in vigoare a OUG 191/2022, respectiv data de 30.12.2022), pana la data intrarii in vigoare a prevederilor art. 467 alin. (3) - (9) din acelasi act normativ, respectiv 30.09.2023, conform art. 597 alin. (1) lit. d) din Codul administrativ, pentru:
a) functiile publice generale de grad profesional debutant din cadrul autoritatilor si institutiilor publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2), cu exceptia celor care beneficiaza de statute speciale in conditiile legii;
b) functiile publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici.
Proiectul-pilot are doua etape:
a) etapa de recrutare, care consta in verificarea cunostintelor generale si competentelor generale necesare ocuparii unei functii publice, realizata prin concurs national, organizat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici;
b) etapa de selectie, care consta in verificarea cunostintelor de specialitate si competentelor specifice necesare ocuparii unei functii publice vacante, realizata prin concurs pe post.
Raportat la categoria de functii publice careia i se aplica, nivelul de complexitate al competentei este dat si de adaugarea unor subcompetente competentelor generale de baza.
Cadrele de competente se implementeaza etapizat, intr-o prima etapa doar in procesul de recrutare pentru functiile publice vacante din categoria inaltilor functionari publici si pentru functiile publice de executie, grad profesional debutant, pentru care se organizeaza proiectul-pilot pe ocupare a unor functii publice vacante.
Totodata art. III cuprinde prevederi referitoare la elaborarea si completarea fisei postului standardizata conform prevederilor art.31 din anexa nr. 1 la OUG 191/2022 (anexa nr. 8 la Codul administrativ).
Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici de executie si de conducere care ocupa functii publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2), pentru activitatea desfasurata pana la 31 decembrie 2024, se face pana la data de 31 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 485 si ale anexei nr. 6 la OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
In vederea implementarii prevederilor art. 619 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Codul adminsitrativ, in termen de 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a OUG 191/2022 (30.12.2022 data intrarii in vigoare), autoritatile si institutiile publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2) au obligatia de a stabili un minimum de 10% din numarul total al functiilor publice de executie vacante pentru functiile publice de executie vacante de grad profesional debutant, in conditiile prevazute la art. 409 alin. (3) lit. b) si, dupa caz, lit. c) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest caz, avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici este prealabil si obligatoriu si se emite in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data primirii documentelor cuprinse in lista prevazuta la art. 402 alin. (4) din aceeasi ordonanta de urgenta.
Avand in vedere dispozitiile art. 538 alin. (2) din Codul administrativ, semnalam ca noul model al contractului individual de munca, aprobat prin OMSS 2171/2022, se aplica si se implementeaza si la nivelul institutiilor publice, pentru personalul contractual.
27 Ian 2023- majorarea salariilor de baza cu 10% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, fara a se depasi valoarea nominala pentru anul 2022, stabilita potrivit anexelor la Legea-cadru 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare;
- mentinerea:
- cuantumului sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022 (exceptiile sunt de stricta interpretare si sunt reglementate expres art. I alin. (5))
- valorii lunare a indemnizatiei de hrana la nivelul din anul 2022;
- indemnizatiilor lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa nr. IX la Legea-cadru 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare;
- compensarii muncii suplimentare prestata in anul 2023 peste programul normal de lucru cu timp liber corespunzator; (exceptiile sunt de stricta interpretare si sunt reglementate expres – art. II alin.(2));
- valorii voucherelor de vacanta la 1.450 de lei.
- bilete de valoare, cu exceptia tichetelor de cresa, reglementate de Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare;
- premii (cu exceptia categoriilor prevazute la art. III alin.(3))
Angajarile in sectorul bugetar, pentru personalul contractual, se realizeaza potrivit HG 1336/2022, acest ultim act normativ abrogand dispozitiile HG 286/2011 si ale HG 497/2010.
Noutatile vizeaza:
• introducerea posibilitatii de contestare a rezultatului selectiei dosarelor la concursul de angajare;
• introducerea responsabilitatii personale individuale a membrilor comisiei fata de respectarea
confidentialitatii subiectelor propuse;
• interviul se poate inregistra si audio/video la solicitarea membrilor comisiei de concurs, cu aprobarea presedintelui comisiei. Inregistrarea video este permisa numai cu acordul scris al candidatilor, obtinut in prealabil, cu respectarea datelor cu caracter personal;
• se acorda membrilor si secretarilor comisiei de concurs si ai comisiei de solutionare a contestatiilorau dreptul la o indemnizatie reprezentand 10% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata;
• este reglementata modalitatea de ocupare, pe perioada determinata, a posturilor contractuale in afara organigramei, aferente gestionarii si implementarii proiectelor cu finantare din fonduri europene nerambursabile si a celor aferente gestionarii si implementarii Planului National de Redresare si Rezilienta, sens in care se propune ca aceste posturi sa se ocupe similar cu ocuparea posturilor temporar vacante, luand in considerare faptul ca incheierea contractelor individuale de munca se realizeaza pe perioada determinata.
De asemenea, din anul 2023 dispozitiile art. 506 din Codul administrativ referitoare la transfer sunt din nou incidente in forma prevazuta in acest act normativ, fara modificarile aduse prin art. I din OUG 116/2022.
Un alt act normativ cu relevanta deosebita in sectorul bugetar este Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea OUG 57/2019 privind Codul administrativ, act ce stabileste reguli noi, in principal, in ceea ce priveste:
- concursul de recrutare a functionarilor publici si derularea proiectului-pilot;
Totodata, la art. 619 din Codul administrativ se prevede ca pentru implementarea dispozitiilor prevazute la art. 467 alin. (3) lit. a) din acelasi act normativ, respectiv pentru etapa de recrutare care consta in verificarea cunostintelor generale si competentelor generale necesare ocuparii unei functii publice, realizata prin concurs national, se instituie un proiect – pilot de organizare a concursului de ocupare a unor functii publice vacante, care urmeaza sa se deruleze de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 619 alin. (10) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare (data intrarii in vigoare a OUG 191/2022, respectiv data de 30.12.2022), pana la data intrarii in vigoare a prevederilor art. 467 alin. (3) - (9) din acelasi act normativ, respectiv 30.09.2023, conform art. 597 alin. (1) lit. d) din Codul administrativ, pentru:
a) functiile publice generale de grad profesional debutant din cadrul autoritatilor si institutiilor publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2), cu exceptia celor care beneficiaza de statute speciale in conditiile legii;
b) functiile publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici.
Proiectul-pilot are doua etape:
a) etapa de recrutare, care consta in verificarea cunostintelor generale si competentelor generale necesare ocuparii unei functii publice, realizata prin concurs national, organizat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici;
b) etapa de selectie, care consta in verificarea cunostintelor de specialitate si competentelor specifice necesare ocuparii unei functii publice vacante, realizata prin concurs pe post.
- exceptarea personalului militar, a functionarilor publici cu statut special, a personalului din cadrul institutiilor publice de aparare, ordine publica si securitate nationala prevazut la art. 382 lit.a) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a personalului contractual salariat incadrat in structurile de subordonare centrala ale Ministerului Apararii Nationale, dintre categoriile de personal bugetar despre care se colecteaza date in Sistemul electronic national de evidenta a ocuparii in sectorul public (acet aspect va fi reglementat prin protocoale incheiate intre institutiile din domeniul aparare si ANFP);
- stabilirea cadrului de competente prevazut in cuprinsul anexei nr. 1 prezinta o abordare unitara pentru functiile publice si tipurile de posturi din administratia publica, avand ca scop armonizarea, clarificarea si facilitarea coordonarii proceselor de resurse umane prin abordarea bazata pe competente. Modelul de cadru de competente generale propus utilizeaza patru niveluri de complexitate a competentelor generale, respectiv: elementar, operational, extins si strategic.
Raportat la categoria de functii publice careia i se aplica, nivelul de complexitate al competentei este dat si de adaugarea unor subcompetente competentelor generale de baza.
Cadrele de competente se implementeaza etapizat, intr-o prima etapa doar in procesul de recrutare pentru functiile publice vacante din categoria inaltilor functionari publici si pentru functiile publice de executie, grad profesional debutant, pentru care se organizeaza proiectul-pilot pe ocupare a unor functii publice vacante.
Totodata art. III cuprinde prevederi referitoare la elaborarea si completarea fisei postului standardizata conform prevederilor art.31 din anexa nr. 1 la OUG 191/2022 (anexa nr. 8 la Codul administrativ).
- verificarea competentelor. Pentru verificarea unitara a competentelor generale a fost reglementat un sistem de notare pe o scala de la 1-5, bazat pe observarea indicatorilor comportamentali aferenti nivelului de complexitate al competentei. Prin modificarile aduse prin OUG 191/2022 a fost reglementat un nivel optim la care competenta se considera a fi dovedita. Au fost reglementate competente specifice necesare pentru exercitarea atributiilor stabilite prin fisa postului a caror dovada se poate face pe baza unor documente ce atesta competenta specifica respectiva sau prin testare printr-o proba suplimentara.
Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici de executie si de conducere care ocupa functii publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2), pentru activitatea desfasurata pana la 31 decembrie 2024, se face pana la data de 31 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 485 si ale anexei nr. 6 la OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
In vederea implementarii prevederilor art. 619 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Codul adminsitrativ, in termen de 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a OUG 191/2022 (30.12.2022 data intrarii in vigoare), autoritatile si institutiile publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2) au obligatia de a stabili un minimum de 10% din numarul total al functiilor publice de executie vacante pentru functiile publice de executie vacante de grad profesional debutant, in conditiile prevazute la art. 409 alin. (3) lit. b) si, dupa caz, lit. c) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest caz, avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici este prealabil si obligatoriu si se emite in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data primirii documentelor cuprinse in lista prevazuta la art. 402 alin. (4) din aceeasi ordonanta de urgenta.
Avand in vedere dispozitiile art. 538 alin. (2) din Codul administrativ, semnalam ca noul model al contractului individual de munca, aprobat prin OMSS 2171/2022, se aplica si se implementeaza si la nivelul institutiilor publice, pentru personalul contractual.
Articole similare
Oct052017
Autoritatile si institutiile publice trebuie sa publice veniturile tuturor angajatilor
de Portal Institutii Publice
05 Oct 2017
Ian132014
Salariul mediu net in Romania a crescut in noiembrie cu 35 de lei, la 1.650 de lei
de Portal Institutii Publice
13 Ian 2014
Nov202013
Salariu de baza minim brut pe tara valabil in anul 2014
de Portal Institutii Publice
20 Nov 2013
Nov122013
MFP: Peste 354.000 de bugetari vor beneficia de majorari salariale, in 2014
de Portal Institutii Publice
12 Nov 2013