Noutati legislative cu privire la ReviSalul pentru bugetari!
Raspuns oferit de Portal Institutii Publicecontabil
Dupa cum cunoasteti, odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 20/2016, respectiv data de 9 iunie 2016, Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice a fost completata cu prevederi care instituie in sarcina tuturor institutiilor si autoritatilor publice obligatia de a infiinta registrul general de evidenta prevazut la art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare care va cuprinde intreg personalul care este platit din fonduri publice potrivit dispozitiilor Legii nr. 284/2010.
In data de 28.09.2016, pe site-ul oficial al Ministerului Muncii a fost publicat proiectul de HG pentru modificarea si completarea H.G. nr. 500/2011, act normativ care vine sa solutioneze aceste probleme. Textul proiectului de act normativ poate fi consultat la urmatorul link: http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/transparenta/proiecte-in-dezbatere/4599-2016-09-28-proiecthg.
Astfel, conform celor mentionate in cuprinsul Notei de fundamentare, prin prezentul proiect de act normativ se propun urmatoarele:
- fiecare institutie si autoritate publica are obligatia de a infiinta registrul general de evidenta a personalului platit din fonduri publice, cu respectarea dispozitiilor privind protectia datelor cu caracter personal;
- registrul general de evidenta a personalului platiti din fonduri publice va fi pastrat la sediul institutiei/autoritatii publice si va fi pus la dispozitie inspectorului de munca sau oricarei alte autoritati care il solicita, in conditiile legii;
- la solicitarea oricarei persoane, Inspectia Muncii are obligatia de a furniza date/informatii din registrul privat/public cu privire la activitatea desfasurata de aceasta, la durata activitatii, la salariu, la vechimea in munca, in meserie si in specialitate, intr-un termen de 5 zile de la data solicitarii;
- orice angajator are dreptul sa solicite si sa obtina de la Inspectia Muncii date din registrul privat/public cu privire la activitatea unui angajat/functionar public, exclusiv cu privire la studii, vechimea in munca, in meserie si in specialitate;
- crearea unui sistem informatic care va permite transmiterea registrului privat/public de catre angajatori, sistem ce va fi administrat de catre Inspectia Muncii;
- se introduce o dispozitie cu caracter tranzitoriu prin care institutiile/autoritatile publice vor transmite catre Inspectia Muncii datele solicitate intr-un termen care nu va depasi 12 luni;
- la solicitarea Inspectiei Muncii, autoritatiile/institutiile publice vor transmite informatiile necesare intr-un termen de 10 zile de la data solicitarii, cu respectarea termenului de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari;
- registrul pentru personalul din cadrul sistemului de aparare, ordine publica si securitate nationala va fi pastrat la sediul institutiei/autoritatii publice, iar structura datelor privind evidenta salariatilor se stabileste printr-un ordin comun al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului institutiei/autoritatii publice din cadrul sistemului de aparare, ordine publica si securitate nationala;
- diferentierea intre detasarea reglementata de Codul Muncii si detasarea transnationala reglementata de Legea nr. 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- stabilirea obligativitatii de a transmite datele de identificare ale utilizatorului in cazul contractelor de munca temporara;
- stabilirea obligativitatii, pentru angajatori, de a elibera o adeverinta salariatului, la incetarea contractului individual de munca care sa ateste activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, meserie si in specialitate;
- clarificarea unor reglementari din actuala hotarare in ceea ce priveste sanctionarea muncii nedeclarate, precum si recorelarea/reformularea contraventiilor si sanctiunilor conform modificarilor si completarilor aduse prin prezentul proiect.
Fata de aceste aspecte, facem urmatoarele precizari suplimentare:
- aceasta hotarare a Guvernului introduce conceptul de registrul general de evidenta a salariatilor, denumit in continuare registrul privat, care se transmite de catre angajatorii, persoane fizice sau juridice, din domeniul privat si cel de registru general de evidenta a personalului platit din fonduri publice, denumit in continuare registrul public, care se transmite de catre institutiile/autoritatile publice carora le sunt aplicabile dispozitiile Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
- in registrul public se inregistreaza persoanele platite din fonduri publice, care exercita o functie in baza unui contract individual de munca, a unui act administrativ de numire ori a unui alt fel de act emis in conditiile legii. Asadar, pentru toti bugetarii (personal contractual + functionari publici, functionari publici cu statut special);
- registrul privat si registrul public se intocmesc in forma electronica;
- aceasta hotarare a Guvernului introduce conceptul de registrul general de evidenta a salariatilor, denumit in continuare registrul privat, care se transmite de catre angajatorii, persoane fizice sau juridice, din domeniul privat si cel de registru general de evidenta a personalului platit din fonduri publice, denumit in continuare registrul public, care se transmite de catre institutiile/autoritatile publice carora le sunt aplicabile dispozitiile Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
- in registrul public se inregistreaza persoanele platite din fonduri publice, care exercita o functie in baza unui contract individual de munca, a unui act administrativ de numire ori a unui alt fel de act emis in conditiile legii. Asadar, pentru toti bugetarii (personal contractual + functionari publici, functionari publici cu statut special);
- registrul privat si registrul public se intocmesc in forma electronica;
Registrul public se completeaza in ordinea incheierii contractelor individuale de munca/actelor administrative de numire pentru functionarii publici/altor acte privind exercitarea functiei de catre personalul platit din fonduri publice si cuprinde urmatoarele elemente:
a) elementele de identificare ale institutiei/autoritatii publice: denumire, cod unic de identificare - CUI/codul de identificare fiscala - CIF, sediu;
b) elementele de identificare ale tuturor persoanelor platite din fonduri publice: numele si prenumele, codul numeric personal – CNP;
c) functia persoanei, conform Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice;
d) datele din actele de studii al persoanei, precum si datele privitoare la profilul/specializarea/calificarea conform actelor/certificatelor de calificare;
e) numarul anexei la Legea-cadru nr. 284/2010, in care este prevazuta functia, capitolul, litera si numarul curent;
f) gradul/treapta profesionala potrivit Legii-cadru nr. 284/2010;
g) gradatia aferenta transei de vechime in munca;
h) clasa de salarizare corespunzatoare functiei, potrivit Legii-cadru nr. 284/2010;
i) salariul de baza lunar/ indemnizatia lunara, din care clase de salarizare suplimentare, astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca, respectiv in actul in baza caruia este exercitata functia respectiva;
j) sporurile si cuantumul acestora;
k) indemnizatiile/compensatiile;
l) salariul brut;
m) data angajarii/inceperii exercitarii functiei;
n) tipul contractului individual de munca/actului administrativ de numire in functia publica/alt fel de acte emise in conditiile legii, privind exercitarea functiei;
o) durata contractului individual de munca, respectiv durata exercitarii functiei, nedeterminata sau determinata;
p) durata timpului de munca si repartizarea acestuia;
q) perioada suspendarii, cauzele de suspendare si data incetarii suspendarii contractului individual de munca/raportului de serviciu/exercitarii functiei, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale;
r) data de inceput si de sfarsit a detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea;
s) data incetarii contractului individual de munca/raportului de serviciu/ exercitarii functiei.
Sistemul informatic care face obiectul solutiei tehnice pentru transmiterea registrului privat/public de catre angajatori se achizitioneaza de Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si se administreaza de Inspectia Muncii.
IMPORTANT!!! Transmiterea registrului public pentru personalul platit din fonduri publice, catre inspectoratul teritorial de munca, cu exceptia personalului angajat cu contract individual de munca in cadrul institutiilor/autoritatilor publice se va face in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Pana la constructia aplicatiei informatice pentru registrul public, care nu va depasi 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, institutiile/autoritatile publice vor transmite Inspectiei Muncii datele prevazute la art. 3 alin. (3) din prezenta hotarare intr-un format stabilit prin ordin al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice.
Autoritatile/institutiile publice vor transmite Inspectiei Muncii informatiile solicitate in termen de 10 zile de la data solicitarii, inlauntrul termenului de 30 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Pentru personalul din cadrul sistemului de aparare, ordine publica si securitate nationala registrul este pastrat la sediul institutiei/autoritatii publice. Structura datelor privind evidenta salariatilor/functionarilor publici se stabileste prin ordin comun al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului institutiei/autoritatii publice din cadrul sistemului de aparare, ordine publica si securitate nationala.
Subliniem ca pentru a deveni efective aceste prevederi legale trebuie adoptate de Guvern si publicate in Monitorul oficial al Romaniei, Partea I, insa cunoasterea acestor dispozitii din timp ofera institutiilor si autoritatilor publice avantajul pregatirii documentelor si situatiilor necesare completarii ReVisal pentru bugetari.
Articole similare
Mai202019
Revisal pentru institutiile si autoritatile publice. Cadrul legal
de Portal Institutii Publice
20 Mai 2019
Mai202019
Obligatii generale legale ce revin institutiilor/ autoritatilor publice si sanctiuni pentru neindeplinire
de Portal Institutii Publice
20 Mai 2019
Ian062017
Registrul public al salariatilor din fonduri publice - Obligatiile institutiilor si autoritatilor publice in 2017
de Portal Institutii Publice
06 Ian 2017
Iun132016
Institutiile publice vor inscrie in REVISAL intreg personalul angajat, inclusiv functionari publici/functionari publici cu statut special!
de Portal Institutii Publice
13 Iun 2016
Nov182013
COR s-a modificat. Cum actualizam in REVISAL?
de Portal Institutii Publice
18 Nov 2013