Noutati legislative privind selectia conducerii intreprinderilor publice
Raspuns oferit de Portal Institutii Publicecontabil
Ca urmare a modificarilor si completarilor aduse OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, prin Legea nr. 20/2016, semnalam ca prevederile acestui act normativ se aplica:
- intreprinderilor publice, persoane juridice romane;
- institutiilor de credit, institutiilor financiare si societatilor de servicii de investitii financiare si societatilor de administrare a investitiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
- societatilor a caror activitate este reglementata de Legea nr. 32/2000 privind activitatea si supravegherea intermediarilor in asigurari si reasigurari, cu modificarile si completarile ulterioare.
! Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor acestui act normativ doar doua entitati, respectiv Regia Autonoma "Rasirom" si Compania Nationala "Romtehnica" – S.A.
In sensul OUG nr. 109/2011, intreprinderi publice sunt:
a) regii autonome infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;
b) companii si societati nationale, societati la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic, majoritar sau la care detine controlul;
c) societati la care una sau mai multe intreprinderi publice prevazute la lit. a) si b) detin o participatie majoritara sau o participatie care le asigura controlul;
Trebuie sa precizam ca are rol de autoritate publica tutelara institutia care:
a) coordoneaza, are in subordine sau sub autoritate una sau mai multe regii autonome infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;
b) exercita, in numele statului sau al unitatii administrativ-teritoriale, calitatea de actionar la companii si societati nationale, societati la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic, majoritar sau la care detine controlul;
c) coordoneaza exercitarea de catre una sau mai multe intreprinderi publice prevazute la lit. a) si/sau lit.b) a calitatii de actionar sau asociat la o societate controlata.
Pentru intreprinderile publice la care nu a fost declansata procedura de selectie a membrilor consiliului de administratie sau ai consiliului de supraveghere conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se declanseaza procedura de selectie, prin grija autoritatii publice tutelare, in termen de 50 de zile de la intrarea in vigoare a normelor metodologice de aplicare a acestor prevederi legale.
Astfel, in sedinta din 29 septembrie 2016, Guvernul a aprobat Normele metodologice de aplicare a unor prevederi ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice
Normele stabilesc:
- criteriile de selectie, de intocmire a listei scurte de pana la 5 candidati pentru fiecare post de administrator;
- clasamentul acestora;
- procedura privind numirile finale;
- indicatorii de performanta financiari si nefinanciari si a componentei variabile a remuneratiei membrilor consiliului de administratie sau, dupa caz, de supraveghere.
Totodata, Normele in discutie stabilesc regulile generale pentru redactarea scrisorii de asteptare si a declaratiei de intentie, precum si elementele ce trebuie cuprinse in contractele de mandat incheiate de autoritatile publice tutelare cu administratorii intreprinderilor publice.
Facem mentiunea ca actul normativ, desi aprobat de Guvern, nu este publicat in prezent in Monitorul Oficial. Pe cale de consecinta, acesta isi va produce efecte, de la data intrarii in vigoare.
!! Cunoscand toate aceste informatii, autoritatile tutelare pot beneficia de timpul necesar pregatirii documentatiei aferenta declansarii procedurii de selectie, fiind evitata astfel aplicarea sanctiunii prevazuta la art. 64^4 din OUG nr. 109/2011, nerespectarea de catre presedintele consiliului de administratie sau al consiliului de supraveghere a termenului de declansare a selectiei constituind contraventie care se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 5.000 lei.