Plata unei obligatii prin stingerea unei creante. Inregistrari contabile
Raspuns oferit de Irina DumitrescuIntrebare:
CENAFER functioneaza ca institutie publica cu finantare integrala de la bugetul de stat.
1. Cum se reflecta in contul de executie sumele reprezentand datorii catre unii furnizori de servicii pentru cazurile in care stingerea datoriilor se realizeaza in baza Ordonantei de urgenta 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata si a HG 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice? Se intocmeste ALOP in aceste situatii?
2. CENAFER este persoana impozabila in scopuri de TVA, cu regim mixt, deoarece desfasoara prestari de servicii taxabile. Inregistrari contabile efectuate:
La emiterea facturii: 4111 = %
4481.XX
4427
Virarea la buget a sumelor incasate: 4481.XX = 5291 (cu suma integrala, inclusiv TVA). In aceasta situatie, rezulta un sold debitor pentru contul 4481.XX egal cu valoarea TVA colectat. Inregistrarile contabile sunt corecte?
Raspuns:
1. Avand in vedere faptul ca operatiunea reprezinta plata unei obligatii prin stingerea unei creante, consideram ca procedura A.L.O.P. trebuie aplicata chiar daca plata si incasarea au loc prin compensarea reciproca pe baza ordinelor de compensare, fara a se realiza prin plata/incasarea efectiva a sumelor respective prin cont bancar.
In ceea ce priveste relatia dintre o institutie publica si un furnizor, indiferent de modalitate de efectuare a platii, trebuie respectate cele patru faze ale executiei bugetare a cheltuielilor:
• angajarea
• lichidarea
• ordonantarea
• plata.
Pentru parcurgerea acestor faze, trebuie respectate prevederile O.M.F.P. nr. 1792 din 24 decembrie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale, inclusiv prevederile normelor metodologice din anexa nr. 1 al acestui ordin.
Astfel, trebuie respectata urmatoarea succesiune a operatiunilor obligatoriu de efectuat:
• organizarea evidentei creditelor bugetare aprobate in exercitiul bugetar curent, inclusiv evidenta modificarilor intervenite pe parcursul exercitiului bugetar prin contul 8060 "Credite bugetare aprobate";
• organizarea evidentei angajamentelor bugetare cu ajutorul contului 8066 "Angajamente bugetare";
• compararea datelor din conturile 8060 "Credite bugetare aprobate" si 8066 "Angajamente bugetare" si determinarea creditelor bugetare disponibile care pot fi angajate;
• evidenta angajamentelor legale cu ajutorul contului 8067 "Angajamente legale";
• reevaluarea, la finele lunii, a angajamentelor legale exprimate in alte monede decat moneda nationala, la cursul de schimb valutar comunicat de B.N.R. pentru ultima zi lucratoare a lunii;
• inregistrarea, in creditul contului 8067 "Angajamente legale", a totalului platilor efectuate in cursul anului in contul angajamentelor legale incheiate la inchiderea anului.
In acest context, consideram ca procesul-verbal de compensare trebuie transmis compartimentului financiar (financiar-contabil), dar nu inainte de a fi transmis pentru avizare persoanei desemnate sa exercite controlul financiar preventiv propriu.
Scopul acestei avizari este de a stabili ca:
• ordonantarea de plata a fost emisa corect. Acceptarea procesului de compensare poate fi echivalenta cu ordonantarea de plata;
• ordonantarea de plata corespunde cu cheltuielile angajate si suma respectiva este exacta;
• cheltuiala este inscrisa la subdiviziunea corespunzatoare din bugetul aprobat;
• exista credite bugetare disponibile;
• exista o creanta care poate fi compensata;
• documentele justificative sunt in conformitate cu reglementarile in vigoare;
• numele si datele de identificare ale creditorului si debitorului sunt corecte.
Procedura de inregistrare in evidenta contabila a cheltuielilor bugetare trebuie sa asigure informatiile necesare pentru fiecare subdiviziune a bugetului aprobat in exercitiul bugetar curent, cu privire la:
• creditele bugetare disponibile;
• angajamentele legale;
• platile efectuate in baza angajamentelor legale la un moment dat. Compensarea este o modalitate legala de efectuare a unei plati generate de o cheltuiala efectuata si de incasare a unei creante generata de un venit realizat.
• soldul angajamentelor legale care mai trebuie platite la finele anului;
• datele necesare intocmirii "Situatiei privind executia cheltuielilor bugetare angajate la finele trimestrului" conform anexei nr. 4 care este cuprinsa in structura "Situatiilor financiare" trimestriale si anuale ale institutiilor publice.
Doar asa se respecta urmatoarele cerinte impuse prin O.M.F.P. nr. 1792 din 24 decembrie 2002 prin care se reglementeaza urmatoarele aspecte:
• angajarea si ordonantarea cheltuielilor se efectueaza numai cu viza prealabila de control financiar preventiv propriu;
• la institutiile publice la care operatiunile sunt supuse controlului financiar preventiv delegat angajarea si ordonantarea cheltuielilor se efectueaza si cu viza prealabila a controlorului delegat;
• angajarea cheltuielilor se efectueaza in tot cursul exercitiului bugetar, astfel incat sa existe certitudinea ca bunurile si serviciile care fac obiectul angajamentelor vor fi livrate, respectiv prestate, si se vor plati in exercitiul bugetar respectiv;
• ordonatorii de credite nu pot angaja cheltuieli intr-o perioada in care se stie ca bunul, lucrarea sau serviciul nu va putea fi executat, receptionat si platit pana la data de 31 decembrie a exercitiului bugetar curent, respectiv ultima zi de plata prevazuta in Programul calendaristic pentru derularea principalelor operatiuni de incheiere a exercitiului bugetar, cu exceptia actiunilor multianuale.
• angajarea cheltuielilor trebuie sa se faca intotdeauna in limita disponibilului de credite bugetare si, respectiv, in limita disponibilului de credite de angajament pentru actiuni multianuale.
Acesta este un argument pentru a considera ca este necesara raportarea operatiunii de plata prin compensare in urmatoarele anexe mentionate de dvs., reglementate prin O.M.F.P. nr. 3409 din 18 decembrie 2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind situatiile financiare ce se intocmesc de autoritatile si institutiile publice care se reorganizeaza potrivit prevederilor Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, publicat in M.Of. nr. 908 din 23 decembrie 2009:
• anexa nr. 6 ,,CONTUL DE EXECUTIE A BUGETULUI INSTITUTIEI PUBLICE – CHELTUIELI,, cu urmatoarea structura:
a - Angajamente legale;
b - Plati efectuate;
c - Angajamente legale de platit;
d - Cheltuieli effective.
• anexa nr. 7 ,,CONTUL DE EXECUTIE A BUGETULUI INSTITUTIILOR PUBLICE – Cheltuieli,, cu urmatoarea structura:
a - Credite de angajament;
b - Angajamente bugetare;
c - Angajamente legale;
d - Plati efectuate;
e - Angajamente legale de platit;
f - Cheltuieli efective;
g - anuale aprobate la finele perioadei de raportare;
h - trimestriale cumulate.
Aceste informatii sunt utile pentru respectarea prevederilor O.M.F.P. nr. 24 din 9 ianuarie 2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2011 publicat in M.Of. nr. 37 din 17 ianuarie 2012, prin care, la punctul 1.5. alin. (1) din cadrul capitolului I ,,Prevederi generale,, se reglementeaza faptul ca situatiile financiare anuale se intocmesc pe modelele aprobate prin O.M.F.P. nr. 629/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare trimestriale ale institutiilor publice, precum si a unor raportari financiare lunare in anul 2009, cu modificarile si completarile ulterioare (anexele 1 - 7, 14a, 14b, 15 - 18, 30 si 40a - 40c la situatiile financiare).
2. Avand in vedere faptul ca institutia pe care o reprezentati este persoana impozabila cu caracter mixt d.p.d.v. al TVA, sumele reprezentand TVA deductibila, colectata, de rambursat sau de plata nu trebuie sa afecteze executia bugetara.
In mod similar, nici persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA organizate d.p.d.v. juridic sub forma societatilor comerciale nu afecteaza veniturile si cheltuielile realizate cu sumele TVA. Exceptie fac ajustarile sumei TVA deduse si colectarea TVA pentru operatiuni asimilate livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii care se inregistreaza in debitul contului 635 ,,Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate”.
Practic, in bugetele de executie se iau in considerare doar sumele reprezentand baza de impozitare TVA aferenta:
• achizitiilor de bunuri si servicii considerate cheltuieli si investitii bugetare;
• livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii considerate venturi bugetare.
Altfel spus, sumele TVA nu pot si nici nu trebuie luate in considerare in cadrul bugetelor de venituri si cheltuieli, indiferent de faptul ca persoana impozabila d.p.d.v. al TVA este o societate comerciala sau o institutie publica.
In acest sens, va propun urmatoarele inregistrari contabile care pot fi efectuate pentru inregistrarea operatiunilor economice realizate in cadrul unei perioade fiscale de catre o institutie publica cu regim mixt:
• emiterea facturilor:
411 = % 31.000
"Clienti" 704 25.000
4427 6.000
4428
• virarea veniturilor la buget:
4481 = 5291 25.000
"Alte datorii fata de "Disponibil din sumele colectate
buget" pentru bugetul de stat"
• inchiderea conturilor de TVA corespunzator perioadei fiscale de raportare (lunar, trimestrial):
4427 = 4423 6.000
"TVA colectata" "TVA de plata"
• virarea sumei TVA de plata bugetului general consolidat:
4423 = 5291 25.000
"TVA de plata"
• incasarea sumelor de la clienti:
5291 = 411 31.000
"Disponibil din sumele colectate "Clienti"
pentru bugetul de stat"
In concluzie, parerea noastra este ca sumele TVA rezultate din desfasurarea de operatiuni economice pentru care institutia publica este persoana impozabila care trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru depasirea cifrei de afaceri de 35.000 lei (119.000 lei) nu reprezinta un articol bugetar distinct, deoarece valoarea sumei deductibile sau a sumei TVA colectata nu se incadreaza in categoria cheltuielilor sau a veniturilor care afecteaza bugetul propriu.
Aceste elemente nu trebuie sa afecteze bugetul institutiei la nivel microeconomic, acestea afectand doar bugetul general consolidat, la nivel macroeconomic.
Asa cum se constata din inregistrarile contabile propuse, suma TVA colectata nu se inregistreaza in contul 4481 “Alte datorii fata de buget” deoarece nu este o obligatie de plata catre bugetul care finanteaza institutia publica.
Suma TVA colectata 4427 se inregistreaza prin debitul contului 4423 care reprezinta o obligatie de plata catre bugetul general consolidat.
Intrebari similare din categoria Contabilitate
Nov292024
Facturi emise si inregistrate anul urmator. Monografie contabila
de Florentina Buzea
valabil la 29 Nov 2024
Intrebare: Va rog ajutati cu un raspuns legat de inregistrarile contabile prin contul 117, aferent unor facturi emise in anul 2022 dar inregistrate in anul 2023. Curtea de conturi ne-a lasat o masura ca pana la sfarsitul anului sa intocmim nota de reglare prin analititul contului 117, dar nu intetelegem ce inregistrari contabile trebuie facute. I-am explicat ca sumele sunt deja in contul 117 prin inchiderea ...
Sep122024
Instititii publice. Interdictii conform OUG 107-2024
de Florentina Buzea
valabil la 12 Sep 2024
Intrebare: Reducerea cheltuielilor bugetare prevazute de OUG 107/2024. Prevederile art. XX din OUG nr. 107/2024 se aplica atat institutiilor din subordinea autoritatilor centrale cat si institutiilor de subordonare locala? Mentionam ca suntem o institutie din subordinea Primariei Municipiului Bucuresti si dorim sa stim daca prevederile art. XX si XXI ne sunt aplicabile.
Sep122024
Aplicarea prevederilor OUG 107-2024 consiliilor judeteane si institutiilor subordonate
de Florentina Buzea
valabil la 12 Sep 2024
Intrebare: Avand in vedere recenta intrare in vigoare a OUG 107/2024 in data de 06.09.2024, va rugam sa va exprimati punctul de vedere cu privire la modul de aplicare al prevederilor acesteia de catre un Consiliu Judetean si institutiile subordonate (de cultura: teatre, muzee, sanatate: spitale, UAMS si invatamant: scoli speciale), respectiv daca restrictiile dispozitiilor art. XXVII alin. (1) (In anul ...
Aug212024
Suplimentare buget pentru achizitie aer conditionat
de Florentina Buzea
valabil la 21 Aug 2024
Intrebare: Avem o solicitare din partea unui liceul care doreste suplimentarea bugetului pentru achizitia unor aparate de aer conditionat.Se poate face achizitia conform legii 296/2023?
Aug142024
Articol bugetar achizitie produse de la unitati protejate
de Portal Institutii Publice
valabil la 14 Aug 2024
Intrebare: Avem urmatoarea intrebare: o institutie publica care efectueaza achizitii de produse, lunar de la unitati protejate, pe baza unui acord de parteneriat, conform Legii 448/2006 art. 78 alin. (3), lit. b, din ce articol se face plata contravalorii acestor produse catre unitatea protejata? (Este corect ca plata sa fie efectuata din aliniatul 59.40 - Sume aferente peroanelor cu handicap neincadrat?)
Aug142024
Inregistrari contabile cheltuieli autorizatie PSI
de Portal Institutii Publice
valabil la 14 Aug 2024
Intrebare: Suntem institutie publica in curs de obtinere a autorizatiei PSI, in urma ofertei din partea unui proiectant avem urmatoarele servicii: intocmire relevee si solutii de conformare, proiect instalatii desfumare, scenarii de securitate la incendiu, verificare documentatie. Le inregistrez la titlul 70 „Cheltuieli de capital - active necorporale in curs pana la avizul PSI” sau ca servicii la ...